Distanse som mulighet
Ett ledd i det store utdanningsløftet i 60- og 70-årene var bruken av ny teknologi i undervisningen. En rekke forhold spilte sammen slik at en «samordnet vurdering av bruken av de ulike media synes å være nødvendig,» uttalte Kirke- og undervisningsdepartementet i 1970.# St. meld. 84 (1970) s. 4ff. Særlig ble det vist til det varierte behov innen voksenopplæringen.
Kunnskapsoverføring ved hjelp av trådløs teknologi var ikke noe nytt. Samnemnda for studiearbeid hadde allerede i 1930-årene hatt god kontakt med NRK. Det ble utarbeidet forelesningsserier for radio, og mange av dem ble senere trykt og benyttet i studiearbeidet. I 1925 begynte NRK med skoleprogrammer i radio, og de første prøvesendingene i skolefjernsynet skriver seg fra 1962. NKS hadde fra mellomkrigstiden brukt grammofonplater i undervisningsøyemed.
I 1966 satte Kirke- og undervisningsdepartementet ned en komité som skulle vurdere undervisning i radio og fjernsyn. Komiteen tok utgangspunkt i de forandringer som foregikk på en rekke områder i samfunnet. Innen næringslivet skjedde det store strukturendringer, og i selve produksjonslivet skiftet forholdene raskt. Maskiner overtok tungarbeid, og moderne datateknologi gav «uanede» muligheter for å utnytte store informasjonsmengder. Denne utviklingen krevde evne til omstilling, ikke bare i de ulike næringer, men også hos individet. «Mange mennesker må ikke bare lære et nytt arbeid innen sitt opprinnelige arbeidsfelt, de må også omstille seg totalt med hensyn til livs- og arbeidsmiljø,» skrev komiteen.# Innstilling 1967b, s. 23.
Forutsetningen for å styrke opplæringsvirksomheten var dessuten blitt bedre i og med at økt velstand og mer fritid gav større rom for utdanning.
Ett viktig trekk ved situasjonen var etter komiteens mening at samfunnet stilte nye krav til teoretisk utdanning. En sak var at dette medførte et behov for å styrke grunn- og etterutdanningen. Men skoleverket kunne ikke løse alle problemene, særlig ikke det økende behov for voksenopplæring. Samtidig var det nødvendig å definere hva man mente med «voksenopplæring i radio og fjernsyn». Det måtte være tale om programmer organisert i serier som bygde på enn bestemt progresjon med en klar målsetting for øyet. Voksenopplæring i radio og TV burde dessuten rette seg mot personer som ønsket en videre utdanning i eller utenfor det offentlige undervisningssystem. Begrepene effektivitet, rasjonalisering og økonomi var nøkkelord for komiteen.
Som vi senere skal se, var brevskolene delaktige i undervisning gjennom fjernsyn og radio som medspillere i en større arbeidsdeling. Brevskolene satt inne med en kompetanse ingen andre institusjoner var i besittelse av. Dette gjorde brevskolene aktuelle på mer enn en måte.